A continuación escribo a miña
experiencia coa buxaina, vaia por diante a miña nula capacidade de construción de
cousas en xeral. Vamos por partes.
Práctica 1. Facendo unha buxaina
Seguindo as instrucións constrúo
con cartolina, un lapis, dúas gomas, unha tesoira e un compás unha buxaina.
Como se mostra na seguinte foto:
Foto 1: Buxaina cas moedas no interior
Como se ve na foto engado 6 céntimos
de euro espaciados sobre a superficie na parte interior (pegados . Fago un
lanzamento de proba e axusto as gomas no lapis (basculaba). Os tempos rexistrados son:
Práctica 1
|
Tempo con moedas no interior
|
Lanzamento 1
|
0,77
|
Lanzamento 2
|
0,58
|
Lanzamento 3
|
0,93
|
Como se pode ver as miñas
habilidades son malas, non xira a penas. Por certo, os datos teñen unha alta
variabilidade debido o feito de non ter alguén o lado que leve o tempo, darlle
o xiro e darlle o cronómetro o mesmo tempo, levou máis de tres intentos para
ter algún resultado fiable. A
continuación, recoloco as moedas na parte exterior:
Foto 2: Buxaina cas moedas no exterior
E lanzo de novo tres veces
(algunha máis tamén):
Tempo con moedas no exterior
|
|
Lanzamento 1
|
1,31 segundos
|
Lanzamento 2
|
2,01 segundos
|
Lanzamento 3
|
1,67 segundos
|
Se ben non é unha maravilla, parece xirar máis coas moedas no exterior, case o dobre.
Respondendo as preguntas:
a) Cales foron os teus mellores resultados? Tras varias
probas, debe anotarse que a disposición das moedas é un factor importante; xira
máis tempo coas moedas no exterior.
b) Segundo eses resultados, si movésemos o peso máis lonxe do eixo podemos
esperar un movemento ... Non podo facer unha suposición
dado que fixen a proba antes de ler isto, canto máis baixo o peso (máis cerca
da punta), máis tempo de xiro.
Conclusión:
Creo que se tempos en conta o centro de gravidade e a distribución e
disposición do peso sería a clave para manter estabilidade e duración do xiro.
Noutra vida din como afín tecnoloxía de 2º da ESO é na parte de construción e
materias falabamos do centro de gravidade (centro baixo, base grande,....), da
triangulación de estruturas, ....É dicir, cando o centro de gravidade está
centrado e baixo, é maior a estabilidade da buxaina e por iso dura máis dito
movemento. Polo tanto, si se aumenta o peso na parte baixa, é se distribúe
xerando unha base ampla debería ser máis estable e durar máis, dado que o
centro de gravidade coincidiría ca base é polo tanto sería máis estable. Tamén
canto máis abaixo sería mellor, pero neste caso, moi abaixo non entra ben a
goma, tropeza incluso a cartolina ca mesa, este factor o deixo constante nas
seguintes probas por si acaso.
Práctica 2. A buxaina dos 8
segundos
A segunda parte foi a máis
complicada, conseguir unha buxaina que xire 8 segundos. Dada a dispoñibilidade
de materiais e as conclusións da parte 1, variei os seguintes factores:
-Altura na
disposición da cartolina
-Grosos da
cartolina
-Cantidade e tipos de moedas
Tras varias probas, conseguín o
que se mostra na seguinte foto:
Foto 3: Cartolina da buxaina final con todas as moedas.
Que montado é así:
Foto 4: Buxaina final
Nel aumentei o grosor da
cartolina (2 cartolinas, unha por riba e outra por abaixo), e a cantidade de
moedas (10 de 1 céntimo; 2 de 20 céntimos; 2 de 10 céntimos). Con iso
conseguín:
Tempo con moedas variadas
|
|
Lanzamento 1
|
8,78
|
Lanzamento 2
|
8,01
|
Lanzamento 3
|
8,20
|
Conclusión:
Dadas as miñas habilidades construtoras (nivel Chapuza) conseguín os 8 segundos
polos pelos, colocando máis peso e distribuíndo no exterior as moedas (para
poñer o centro de gravidade no eixo, cando as moedas están no centro o centro
non queda exactamente sobre o eixo e por iso dura menos), colocando máis peso
tamén (máis moedas) e poñendo dobre cartolina e, por último, baixando un pouco
a cartolina sobre o eixo.
Cuestións sobre control:
1. En cada práctica, quen ten o control (profesor ou alumno) sobre a
cuestión que se plántea?
Na práctica 1 o
control da cuestión é do profesor, dado que é quen a plántea inicialmente, na
práctica 2 o control da cuestión tamén é do profesor pero neste caso compartido
cos alumnos. Explico isto, se ven na segunda o reto é plantexado polo profesor,
pode pasar que sexan os alumnos quen poidan chegar a dito reto (ou outro
similar) de forma non guiada.
2. En cada práctica, quen ten o control (profesor ou alumno) sobre o procedemento
a realizar? (materiais a utilizar, recollida de datos)
No tócante o
procedemento e realización, os materiais iniciais son plantexados tamén polo
profesor, pero despois o control no resto é dos alumnos. Que dato, como tomalo,
que materiais, que variacións, que factores,... todo depende do alumnado, é a
súa responsabilidade dende o inicio e plantexamento polo profesor na práctica 1
ata o final.
3. En cada práctica, quen ten o control (profesor ou alumno) sobre os
resultados? (É un problema aberto con múltiples solucións ou soamente ten unha)
Creo que o
control dos resultados é do profesor en todo momento, os alumnos toman os
datos, chegan as conclusións pero é o profesor quen dirixe e valida en último
caso as explicacións. Explicacións, por outro lado, que teñen un número limitado
de solucións posibles, podendo ter múltiples solucións (disposición das moedas,
situación no eixo, fixación do lapis, material do eixo,...), ainda que as solucións poidan
reducirse o final a situación do peso e o resultante final do centro de
gravidade sobre o eixo. Problema aberto con múltiples solucións, ainda que restrinxidas e esperables polo profesor.
Creo que é todo por agora, seguiremos xogando ca buxaina introducindo un
mecanismo de disparo como unha corda.
Saúdos
No hay comentarios:
Publicar un comentario